ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ

«Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος»

 

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) εορτάζει την «Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος» (World notobacco day) στις 31 Μαΐου, η οποία καθιερώθηκε το 1987 από την Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας, προκειμένου να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και τις κυβερνήσεις, για τις βλαβερές συνέπειες αυτής της εξαιρετικά επικίνδυνης εξάρτησης για την δημόσια και την ατομική υγεία, που δυστυχώς ξεκινάει από την ευεπηρέαστη εφηβική ηλικία των 13 -15 ετών.

 

Η χρήση καπνού αποτελεί έναν από τους κυριότερους παράγοντες κινδύνου για αρκετές χρόνιες και θανατηφόρες ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου διαφορετικών μορφών καρκίνου –ο καρκίνος του πνεύμονα οφείλεται κυρίως στο κάπνισμα-, παθήσεων των πνευμόνων και του καρδιαγγειακού συστήματος  και για άλλα προβλήματα υγείας της στοματικής κοιλότητας, του αναπαραγωγικού συστήματος και στην διάρκεια της εγκυμοσύνης.  Στην Ευρώπη και στην χώρα μας, το ενεργητικό και το παθητικό κάπνισμα, αποφέρει θνησιμότητα σε ένα περίπου 22% του πληθυσμού, από την χρήση του κλασσικού τσιγάρου ή και από τα νεότερα καπνιστικά προϊόντα, που επίσης αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης παθήσεων που σχετίζονται με την χρήση του καπνού.  Σε παγκόσμια κλίμακα το κάπνισμα σκοτώνει πάνω από 8 εκατομμύρια ανθρώπους ετησίως (καπνιστές και μη), επιβαρύνοντας την δημόσια υγεία λόγω της κατανάλωσης, αλλά και της ρύπανσης που δημιουργεί ο καπνός και τα απόβλητά του στο περιβάλλον.

 

Η ισχύουσα νομοθεσία στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, απαγορεύει ρητώς την διαφήμιση – προώθηση προϊόντων καπνού σε κάθε της μορφή (άμεση ή έμμεση) και σε κάθε μέσο μαζικής επικοινωνίας (εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού αυστηρά σε ενήλικες) και το κάπνισμα σε κλειστούς δημόσιους & ιδιωτικούς χώρους εργασίας, μεταφορικά μέσα, μονάδες παροχής Υπηρεσιών Υγείας και χώρους εστίασης – διασκέδασης.  Στον αντίποδα, οι καπνοβιομηχανίες μέσω των στρατηγικών του marketing, εφευρίσκουν τρόπους για να προσεγγίσουν το νεανικό κοινό, με σκοπό την πρόωρη έναρξη του καπνίσματος και του εθισμού, παρουσιάζοντας «ελκυστικά» τα διάφορα καπνιστικά προϊόντα, όσον αφορά την συσκευασία, την οσμή, την γεύση και την συνολική τους «εικόνα» γενικότερα.

 

Για το έτος 2025, η καμπάνια για την  «Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος»  στοχεύει  στις επιχειρηματικές πρακτικές χειραγώγησης και προσέλκυσης του εφηβικού – νεανικού κοινού – 37 εκατομμύρια έφηβοι 13 -15 ετών στον κόσμο είναι χρήστες καπνού-, με το θέμα  ομπρέλα World No Tobacco Day: Unmasking the Appeal: Exposing Industry Tactics on Tobacco and Nicotine Products» (Βγάζοντας την μάσκα της ελκυστικότητας,  αποκαλύπτονται οι τακτικές της καπνοβιομηχανίας)  και ρίχνει τους προβολείς πάνω στους τρόπους με τους οποίους η βιομηχανία καπνού προωθεί αυτόν τον θανάσιμο εθισμό στην νέα γενιά, απειλώντας την δημόσια υγεία.

 

Σχετικοί σύνδεσμοι:

www.who.int

www.moh.gov.gr

www.cancerhellas.org

www.hts.org.gr

www.hcs.gr

www.eody.gov.gr